Renovatie monumentale perronkappen station Leeuwarden

Anton Rail & Infra heeft van ProRail opdracht ontvangen voor het renoveren van de monumentale perronkappen op station Leeuwarden. Deze perronkappen stammen uit 1891.

Het aankomende jaar worden het station en de perrons steeds in fases buiten gebruik genomen. De bestaande staalconstructies van de perronkappen worden dan gedemonteerd.

Hierna worden de perrons tijdelijk, zonder overkapping, met de tijdelijke voorzieningen weer in gebruik genomen.

Samenwerking met Harder Constructie- & Adviesbureau en Anton Bouw & Betontechniek

Na het demonteren van de perronkappen, zal de kwaliteit van de bestaande houten fundaties worden onderzocht. Op advies van Harder Constructie- & Adviesbureau, worden de fundaties dan voorzien van nieuwe betonpoeren en indien nodig ook nieuwe funderingspalen, welke gemaakt worden door Anton Bouw & Betontechniek.

Vanaf de zomer 2021 starten we met het monteren van de gerestaureerde staalconstructie van de perronkappen en het nieuwe houten dak. Het houten dak wordt gemaakt door Anton Bouw & Betontechniek, volgens de oorspronkelijke detailleringen.

Ook worden de voorzieningen op het station en de installaties vernieuwd.

In de loop van 2022 zal station Leeuwarden er weer uit zien als vroeger, maar dan voldoet het station wel aan de eisen van nu.

Status project

Afgelopen twee weken hebben wij de monumentale kapconstructie van het 2e perron op station Leeuwarden gedemonteerd (zie foto 1) . Op dit moment wordt het perron ontgraven en de kabels en leidingen omgelegd, zodat er nieuwe betonfundaties kunnen worden gemaakt.

Omdat we de grond niet kwijt kunnen op het perron zijn er containers geplaatst op het spoor waarin we de grond tijdelijk opslaan (zie foto 2).

De komende 5 weken maken we het perron gereed en voorzien we deze van tijdelijke inrichting (verlichting, omroep, camera’s, bewegwijzering etc.). Daarna geven we perron 2 weer terug aan de reizigers.

Na perron 2 zullen we dezelfde werkzaamheden uitvoeren in de vervolgfases op perron 3 en het stationsplein. Gelijktijdig inspecteren en herstellen we de bestaande monumentale staalconstructie in de fabriek. Hier zijn we voor het eerste perron al mee bezig (zie foto 3) en hier starten we binnenkort ook mee voor perron 2.

We zullen ca. 9 maanden bezig zijn met het herstel van de staalconstructie, waarna we deze weer terugplaatsen en voorzien van een nieuw dak, en de definitieve stationsinrichting aan het nieuwe dak hangen.

vaten - Anton Industrial Services

3 deelbare stalen filtervaten

Van een klant die filterinstallaties ontwerpt en produceert voor het zwemmende publiek van de Benelux, hebben we de vraag gekregen of wij stalen filters op locatie kunnen fabriceren en lassen.

Na een projectbezoek zijn we tot een oplossing gekomen waarbij wij 3 nieuwe, deelbare, stalen filtervaten zouden engineeren en produceren bij ons in de fabriek en monteren op locatie.

Korte doorlooptijd

De doorlooptijd was beperkt, slechts 2 maanden, inclusief ontwerp, productie, rubber lining en montage op locatie (Dilbeek België). Daarnaast werden vanwege Covid-19 en de vakanties bepaalde werkzaamheden anders dan anders. Maar met de juiste mensen en bedrijven om ons heen is het toch gelukt om de vaten op tijd te leveren en te installeren: 3 stuks, diameter 1600mm en 2500mm. De tank is gedeeld vanwege een beperkte doorgang en geplaatst in de kelder.

Doordat we de vaten prefab hebben gefabriceerd, hadden we op locatie maar 3 dagen nodig om de klus te klaren, in plaats van 3 weken.

 

Engineering bedrijfspand - Harder Constructie- en Adviesbureau

Engineering voor nieuw bedrijfspand in Opmeer

Harder Constructie- & Adviesbureau heeft de complete engineering gerealiseerd voor een nieuw bedrijfspand in Opmeer. Studio S3 is de architect van dit project.

Het pand heeft een totale oppervlakte van 3.073 vierkante meter. Het gebouw bestaat uit twee verdiepingen kantoorruimte en drie hallen met kraanbanen.

Berekening en tekeningen bedrijfsgebouw te Nijkerk

Harder Constructie- & Adviesbureau heeft de hoofdberekening en de overzichtstekeningen verzorgd voor een nieuw bedrijfsgebouw in Nijkerk.

De opdracht betrof zowel de onder- als bovenbouw van het gebouw, en zowel het staal als het beton.

Hekwerk brug - Anton Constructiewerken

Hekwerken voor 3 bruggen in Roelofarendsveen

Voor het nieuwbouwproject Westend te Roelofarendsveen heeft onze opdrachtgever 3 stuks prefab betonnen bruggen geplaatst.

Anton Constructiewerken heeft de engineering, fabricage en plaatsing van de hekwerken van de bruggen gerealiseerd.

3 eilanden

Nieuwbouwproject Westend bestaat uit 3 eilanden. Op deze eilanden komen in totaal 236 woningen. Diverse bruggen, waaronder deze 3 bruggen, verbinden de eilanden met elkaar.

voetgangersbrug - De Goorn - Anton Bouw & Betontechniek

Nieuwe fiets-/ voetgangersbrug in De Goorn

Om de nieuwbouw in De Goorn beter te ontsluiten heeft de gemeente de opdracht verstrekt om een nieuwe fiets/voetgangersbrug aan te leggen.

In samenwerking met Fibercore hebben we hier een prachtige slanke, duurzame brug geëngineerd en geplaatst.

Duurzame oplossing

De brug, gemaakt van composiet, heeft een levensduur van wel 100 jaar. In het ontwerp is rekening gehouden met een minimum aan betonconstructie zodat we oprecht kunnen zeggen dat dit een prachtige duurzame oplossing is voor deze locatie.

Vervangen trappen en bordessen palletfabriek

Voor een van de grootste staalproducenten van Europa heeft Anton Constructiewerken een trappen/bordessen-constructie vervangen.

De constructie bestaat uit 4 trappen en 4 bordessen. In verband met de hoogte, de beperkte bereikbaarheid en de positionering ten opzichte van diverse gasleidingen, is de constructie eerst op de grond geassembleerd. Vervolgens is hij in zijn geheel ingehesen door middel van een mobiele kraan.

Korte bouwtijd

Bijkomend voordeel van deze werkwijze was de korte bouwtijd. Door een korte bouwtijd kon de stilstand van de aanliggende transportband tot een minimum beperkt worden, wat de productie ten goede kwam.

Herstel zeekade Den Helder na aanvaring zeeschip

Na een aanvaring met een zeeschip, diende de kade in Den Helder hersteld te worden. Als onderdeel van het herstel, heeft Anton Bouw & Betontechniek een betonvloer en een deksloof gerealiseerd. Het was nog een hele uitdaging om de ondersteuning te monteren tijdens eb en vloed! Maar we hebben de klus – uiteraard – succesvol geklaard.

Fundatieplaat - Anton Industrial Services

Fundatieplaat vervangen t.b.v. e-motor

Een van onze vaste klanten kwam met de vraag of wij de fundatie van een 10 ton wegende e-motor konden vervangen. Natuurlijk konden wij dat. Met een goede voorbereiding en door samen te werken met de juiste partijen, konden we de klus binnen de tijd klaren.

De oude installatie voldeed niet meer en was aan vervanging toe. De plaat is 70 mm dik en we hebben de pasvlakken bewerkt d.m.v. kotteren.

Samenwerking met Anton Bouw & Betontechniek

Na een goede afstelling kon Anton Bouw & Betontechniek de fundatie ondergieten met mortel.

De samenwerking is heel goed verlopen. We hebben de opdracht binnen 52 uur opgeleverd en de klant was zeer tevreden.

22 nieuwe trappenhuizen voor Luchthaven Brussel

In opdracht van Adelte Airport Facilities is – sinds Augustus 2019 – Anton Air Support bezig met een mega opdracht op de luchthaven van Brussel. Hier worden de huidige 22 oude trappenhuizen en bijbehorende Passagiersbruggen in 6 verschillende faseringen afgebroken, om vervolgens 22 geheel nieuwe innovatieve trappenhuizen en Passagiersbruggen te laten verrijzen. Het unieke aan dit project is, dat alle 22 trappenhuizen van elkaar verschillen in maat, vorm, positie, verhouding en indeling. Ze worden dus helemaal op maat en naar de wensen van de klant gemaakt. Door het heersende Covid-19 virus staan de werkzaamheden helaas on hold. Maar zodra we groen licht krijgen, staan wij uiteraard meteen weer in de steigers om de draad weer op te pakken.

De kracht van de Anton Groep

In de paar maanden dat we bezig zijn geweest met dit project, hebben Anton Constructiewerken en Anton Staalbouw gezamenlijk aan de bouw van de eerste drie trappenhuizen gewerkt. Harder Constructie- & Adviesbureau, ook onderdeel van de Anton Groep, heeft de gehele engineering uitgevoerd, wat betekent dat zij alle trappenhuizen hebben doorgerekend en op detail uitgetekend. Ook hebben zij de werk- en montage tekeningen gemaakt voor Anton Constructiewerken zodat zij de trappenhuizen kunnen produceren en op locatie kunnen monteren.

Coördinatie door Anton Air Support

Anton Air Support draagt zorg voor de demontage van de oude trappenhuizen en bruggen. Ook is zij verantwoordelijk voor het monteren van het gehele elektrische installatie in de nieuwe trappenhuizen. In een later stadium worden ook de 28 nieuwe passagiersbruggen door Anton Air Support geïnstalleerd.

De algehele coördinatie op de bouwplaats, met alle onder- en nevenaannemers is ook onderdeel van de opdracht en wordt geheel verzorgd door Anton Air Support.

Meer informatie

Voor meer informatie over het project of over de werkzaamheden van Anton Air Support op luchthavens, kunt u contact opnemen met Dirk Pepping +31 (0)6 25 71 14 51