Completion of 27 emergency exit doors and 52 tunnel fans

Oplevering 27 vluchtdeuren en 52 tunnelventilatoren

Tijdens het weekend van week 45 heeft Anton Rail & Infra 27 vluchtdeuren en 52 (!) stuks tunnelventilatoren succesvol mogen opleveren aan ProRail. Als verrassing kwam Riet Schroven (Directeur Projecten van ProRail) langs om te kijken wat Anton Rail & Infra, samen met haar zusterbedrijven, heeft weten neer te zetten in de Schipholspoortunnel.

Middels een eigen ontworpen bok, konden zowel de vierkante bestaande ventilatoren worden gedemonteerd en de nieuwe ronde ventilatoren worden opgehangen. Dit principe met een eigen ontworpen bok werd ook gehanteerd voor de vluchtdeuren, waardoor wij binnen 6 uur één vluchtdeur wisten te vervangen.

Zowel de vluchtdeuren als de tunnelventilatoren zijn een belangrijk onderdeel van de brandveiligheidsvoorziening.

De tunnelventilatoren hebben in het dagelijks gebruik een belangrijke functie m.b.t. het beheersen van de luchtkwaliteit in de tunnel en wanneer er brand uitbreekt voor het afvoeren van de vrijkomende rook. De vluchtdeuren zijn enerzijds ontwikkeld voor het bieden van een veilige vluchtweg: zo houdt de “kleefmagneet” de vluchtdeur 5 minuten open, waardoor de mensenmassa veilig kan vluchten. Anderzijds, wanneer de mensenmassa is gevlucht, sluit de vluchtdeur automatisch en is deze in staat om 120 minuten lang zowel de brand als de rook te weren.

Deze twee projecten samen dragen bij aan een veiligere Schipholspoortunnel.

Vervangen en renoveren lift- en roltrapinstallaties

Vervangen en renoveren lift- en roltrapinstallaties

In opdracht van ProRail, vervangt en renoveert Anton Rail & Infra een aantal lift – en roltrapinstallaties op de stations van: Leiden Centraal, Rotterdam Blaak, Rotterdam Zuid, Heemstede-Aerdenhout, Amsterdam RAI, Lelystad Centrum, Diemen Zuid en Duivendrecht. Het gaat in totaal om 15 roltrappen en 6 liften verdeeld over 3 contracten, waarvan de roltrap op station Diemen Zuid en de lift op Lelystad Centrum inmiddels vervangen zijn.

 Bij het vervangen van een roltrap wordt de complete roltrapinstallatie samen met de bak waar deze in ligt vervangen door een nieuwe installatie. Een roltraprenovatie zit net iets anders in elkaar. Het frame van de roltrap blijft bij renovatie intact. De installatie in dit frame wordt gedemonteerd om vervolgens een nieuwe installatie terug te monteren. In totaal worden 7 roltrappen gerenoveerd en 8 roltrappen vervangen. Een mooi en uitdagend werk voor Anton Rail & Infra.

Anton Groep bouwt Vaandel Heerhugowaard

Anton Groep bouwt Vaandel Heerhugowaard

Momenteel werken de bouwers van de Anton Groep aan een compleet nieuw, eigentijds onderkomen op de Vaandel in Heerhugowaard. Een complex bestaande uit maar liefst 11.500 m2. Hier zullen vanaf 2022 de Anton Groep werkmaatschappijen: Anton Rail & Infra, Anton Staalbouw, Harder Constructie- & Adviesbureau, De Leeuw Protection Systems en Kok Infra zich vestigen.

In juli is de eerste betonlaag gestort in samenwerking met Loos Betonvloeren.

Eerste paal

Begin april startte zustermaatschappij Kok Infra met het grondwerk en werden de eerste heiwerkzaamheden verricht. Alles werd in gereedheid gebracht voor het slaan van de eerste paal. Vanaf nu zal de bouw van het nieuwe pand van de Anton Groep in Heerhugowaard steeds zichtbaarder worden.

Duurzaamheid

Anton Groep staat voor vakmanschap, waarin duurzaamheid, veiligheid en de aandacht voor het milieu en de leefomgeving voorop staat. Bij het ontwerpen van het nieuwe Anton-onderkomen is duurzaamheid een groot punt van aandacht geweest. Zo is het pand volledig klimaat-neutraal ingericht, voldoet het aan de EPC 0 norm en heeft het een minimale levensduur van 50 jaar. De energie wordt opgewekt dankzij de 600 zonnepanelen op het dak. Alle energie die hiermee wordt opgewekt, wordt eveneens verbruikt.

Het pand wordt afgewerkt met sandwichpanelen. Deze panelen bestaan uit een buiten- en binnenplaat van metaal met een isolerende PIR schuimlaag er tussen. De panelen zijn gemakkelijk verwerkbaar en heeft een hoge isolatiewaarde. Bovendien is het materiaal van buitenaf goed te reinigen.

Ook wordt er een wadi (Water Afvoer Door Infiltratie) geplaatst. Een wadi is een wateropvang voor hemelwater. Dit zorgt ervoor dat dit water in de bodem kan infiltreren. Zo wordt het rioolstelsel minder belast en misschien wel belangrijker: het grondwater wordt aangevuld.

Rondom het pand wordt er speciale infiltrerende bestrating aangelegd. Infiltrerende bestrating is bestrating waarin of waarlangs regenwater wegzakt in de ondergrond. Bij traditionele bestratingen loopt het regenwater meteen het riool in. Door infiltrerende bestrating toe te passen, houd je het water vast in de wegfundering.

Tot slot houdt men bij de bouw ook rekening met de toename van elektrische auto’s en worden er in totaal op termijn 20 laadpalen geplaatst en is er ruimte voor 40 laadpalen.

Wist je dat…

  • de totale duur van tekening tot oplevering circa 2 jaar in beslag zal nemen;
  • er 20 bedrijven, waaronder uiteraard de Anton Groep werkmaatschappijen zelf, meewerken aan de totstandkoming van de nieuwe bedrijfspanden;
  • er in totaal 7 kilometer aan heipalen worden gebruikt bij de ontwikkeling;
  • er 900 m3 beton nodig is voor de realisatie van het nieuwe pand;
  • er in totaal 230.000 kilo staal wordt verwerkt in het bedrijfspand.
Gebouwrenovatie Laag Katreine Utrecht

Gebouwrenovatie Laag Katreine Utrecht

In opdracht van een verzekeringsmaatschappij voert Anton Rail & Infra onderhoud uit aan de buitenzijde van gebouw Laag Katreine. Het gebouwd bevindt zich boven station Utrecht Centraal. In dit gebouw zijn diverse afdelingen van NS 24-uur per dag werkzaam.

De werkzaamheden

De werkzaamheden bestaan uit het uitvoeren van schilderwerk, betonreparaties, vervangen van kitvoegen en herstellen van een afschotlaag op de galerijvloeren.

De werkzaamheden zijn afgelopen juli gestart en duren nog tot eind november. Bij het uitvoeren van de werkzaamheden is het logistieke proces een uitdaging. Aan de oostzijde van het gebouw bevindt zich de bus- en tramhalte. Aan de zuid- en westzijde alsmede onder het gebouw bevinden zich de treinperrons.

Voor het uitvoeren van de werkzaamheden zijn op diverse plaatsen steigers gebouwd. Dit zijn gevelsteigers welke opgebouwd zijn vanaf het maaiveld en gevelsteigers met uitwijkconsoles welke zijn opgebouwd vanaf de galerijen.

Voor het schilderen van één van de gevelbeplatingen diende er een steiger opgebouwd te worden op het perron. In verband met de treinenloop overdag moest er worden uitgeweken naar een nachtelijke buitendienststelling voor het opbouwen van de steiger. In verband met de beperkte beschikbare tijd tijdens de buitendienststelling, hebben wij ervoor gekozen om de steiger in delen te prefabriceren, waarna deze ’s nacht middels een mobiele torenkraan op het perron gemonteerd is.

Housing transformation on Admiralengracht Amsterdam

Woningtransformatie aan de Admiralengracht Amsterdam

Begin dit jaar is Hoogendijk Bouw begonnen aan een woningtransformatie aan de Admiralengracht in Amsterdam. Er werd gestart met sloopwerkzaamheden op de derde en vierde verdieping van het appartement. Gevolgd door een enorme verbouwing en aanbouw van een dakterras. Afgelopen zomer zijn de laatste werkzaamheden afgerond en presenteren we met trots het eindresultaat van deze prachtige woningtransformatie.

Naar een ontwerp van KVA

Het ontwerp van KVA (Kevin Veenhuizen Architecten) is volledig door Hoogendijk Bouw uitgevoerd.

Het woon- en leefgedeelte is verplaatst van de derde naar de vierde verdieping. Men kan vanaf nu direct vanuit de keuken, via de grote schuifpui, naar het balkon. En is het zelfs mogelijk om via een elektrisch dakluik op het volledig nieuw gerealiseerde dakterras te komen. Dit luik is voorzien van beglazing, zodat in de hal op de derde verdieping een natuurlijke lichtinval binnenkomt.

Van dakkapel tot dakterras

De twee dakramen heeft Hoogendijk Bouw vervangen voor twee dakkapellen. Ook de vliering is verwijderd, zodat er tot aan de punt van het dak meer ruimtebeleving ontstaat. Zo zijn de spanten nu direct zichtbaar en creëren we meer licht, ruimte en evengoed een warme sfeer.

Het dakterras is voorzien van hardhouten vlonders met een aluminium balustrade. Verder hebben wij een elektra- en wateraansluiting gecreëerd. Het terras van de vierde verdieping is tevens voorzien van een hardhouten vlonder, alleen dan met een houten balustrade in combinatie met de hardhouten pergola. Hier kan de opdrachtgever later zelf (eventueel) zonwering plaatsen, zodat in de zomer de warmte zoveel mogelijk buiten gehouden kan worden. De uitbreiding op de vierde verdieping is aan de buitenzijde voorzien van Fraké (houten gevelbekleding) en hardhouten kozijnen.

Badkamer, slaapkamer en werkkamer op de derde verdieping

Doordat het leefgedeelte naar de vierde verdieping is verplaatst, zijn er nu drie slaapkamers op de derde verdieping gerealiseerd, evenals een werkkamer, een ruime badkamer met toilet en nog een aparte toiletruimte. De houten kozijnen zijn op deze verdieping aan de achtergevel vervangen voor nieuwe kozijnen welke beter afsluitbaar zijn, voorzien van een juiste kierafdichting en HR++ beglazing.

Beter een goede buur

Tijdens de verbouwing heeft de buurman Hoogendijk Bouw gevraagd om zijn daklicht op de vierde verdieping te vervangen voor een geïsoleerde en heldere versie, dit is tijdens de werkzaamheden voor realisatie van het dakterras direct uitgevoerd.

Samenwerking

Hoogendijk Bouw heeft deze prachtige aanbouw en verbouw in samenwerking met zustermaatschappij Harder Constructie- & Adviesbureau en Anton Constructiewerken gerealiseerd. Harder Constructie- & Adviesbureau heeft de berekeningen gemaakt en Anton Constructiewerken de vervaardiging van de staalconstructie.

Circulaire brug voor Floriade Almere

Voor de Floriade, die vanaf 2022 wordt gehouden in Almere, heeft Anton Constructiewerken verschillende onderdelen geleverd en gemonteerd voor de bouw van een circulaire brug.

Onderdelen brug

De brug bestaat uit verschillende onderdelen. De onderdelen bestaan uit de ondersteuningen onder, de dwarsliggers tussen en de leuningdragers op de betonnen liggers van de circulaire brug. De ondersteuning is op locatie gelast met een lashoogte van 25 millimeter aan de buispalen van de brug.

Circulaire onderdelen brug

Het brugdek en de leuningen zelf, werden gemaakt van circulaire houten onderdelen. De circulaire onderdelen die gebruikt zijn voor de stalen onderdelen zijn afkomstig uit een bestaande constructie. Hierbij zijn de traceerbaarheid en de belasting op het materiaal nagenoeg nihil geweest, dat dit materiaal geschikt is voor het circulaire gebruik van de onderdelen. Hierdoor heeft een deel van de oude staalconstructie een tweede leven gekregen en wordt nu ingezet als brugonderdelen.

De engineering is uitgevoerd door de hoofdconstructeur van de opdrachtgever.

 

Poeren Afas stadion

Vorig jaar is een gedeelte van het dak van het Afas stadion ingestort. In opdracht van de Bam, levert Spanberg de wapening voor de poeren welke het nieuwe dak gaan dragen.

Graven watergangen woonwijk project Julianadorp

Kok Infra B.V. is gestart met het bouwrijp maken van de toekomstige woonwijk in Julianadorp dat behoort tot de gemeente Den Helder. Het bouwrijp maken van de woonwijk wordt gecombineerd met de realisatie van watergangen in gemeente Den Helder.

Aanbesteding Gemeente Den Helder

In opdracht van gemeente Den Helder realiseert Kok Infra B.V. het project Watergang Willem Alexanderhof Deelgebied 2 in Julianadorp. Kok Infra B.V. is, door de gemeente Den Helder, samen met vier andere aannemers uitgenodigd om in te schrijven op de aanbesteding van dit project. Kok Infra B.V. is hierbij aangesteld als hoofdaannemer. De contractvorm betreft een RAW-bestek.

Werkzaamheden project Willem Alexanderhof Deelgebied 2

Om de toekomstige woonwijk bouwrijp te maken voert Kok Infra B.V., als dochteronderneming van Anton Groep, de volgende werkzaamheden voor de gemeente uit:

  • Ontgraven en profileren van nieuwe watergangen. Hierbij wordt de vrijkomende grond vervoert en verwerkt binnen het projectgebied;
  • Toepassen van de benodigde grondwaterbemaling;
  • Aanbrengen van stalen duikers Ø600mm onder diverse kabels en leidingen;
  • Leveren en aanbrengen van 161m1 kunststof damwand voorzien van houtenpalen en ankers;
  • Leveren en aanbrengen van 102,50m1 kunststof beschoeiing.

Efficiëntie dankzij gecombineerde werkzaamheden

Doordat Kok Infra B.V. ook aannemer is van het bouwrijp maken in de wijk Willem Alexanderhof Deelgebied 2 kunnen de werkzaamheden m.b.t. de realisatie van de watergangen gecombineerd worden uitgevoerd.

Maintenance of rail-bound buildings in the North-West region

Onderhoud aan railgebonden gebouwen regio Noord-West

In opdracht van ProRail, voert Anton Rail & Infra onderhoud uit aan 5 railgebonden gebouwen in de regio Noord-West.

Naar aanleiding van lekkages in de kruipruimtes van 3 railgebonden gebouwen, heeft ProRail besloten om op deze locaties de situatie te verbeteren.
De bestaande kabeldoorvoeren zijn voorzien van een waterdichte constructie. En uiteindelijk zullen de kruipruimtes droog en schoon opgeleverd worden.
Op 1 locatie zijn de poten van de computervloer vervangen in verband met een verroeste onderkant.

De ventilatiekappen van twee onderstations bevatten asbesthoudend materiaal. Uit onderzoek is gebleken dat de ventilatiekappen daardoor niet los van de ventilatoren vervangen kunnen worden.
Daarom heeft ProRail besloten om zowel de ventilatiekappen als de ventilatoren te vervangen. Doordat de railgebonden gebouwen een monumentenstatus bezitten mogen de ventilatiekappen alleen door identiek uitziende kappen vervangen worden.

Als laatste zal het onderhoud aan alle railgebonden gebouwen in de regio Noord-West bestaan uit het voorzien van herkenningsborden met de tekst: Niet blussen met water.

Main load-bearing construction of the De Groene Trede apartment complex

Appartementencomplex De Groene Trede

Harder Constructie- & Adviesbureau is voor het nieuwe appartementencomplex De Groene Trede in Heerhugowaard gevraagd om de hoofddraagconstructie uit te werken. Het bedraagt hierbij de uitwerking van voorontwerp tot uitvoeringsontwerp.

Het appartementencomplex bestaat uit 67 appartementen die variëren van studio’s tot 4-kamer appartementen. En met een ideale ligging aan de Stationsweg en naast de N242 is de bereikbaarheid met zowel het openbaar vervoer als de auto uitstekend. Naast de ligging is het complex ook zeer duurzaam.

Klik hier voor een impressie van binnen uit.