Maintenance of rail-bound buildings in the North-West region

Onderhoud aan railgebonden gebouwen regio Noord-West

In opdracht van ProRail, voert Anton Rail & Infra onderhoud uit aan 5 railgebonden gebouwen in de regio Noord-West.

Naar aanleiding van lekkages in de kruipruimtes van 3 railgebonden gebouwen, heeft ProRail besloten om op deze locaties de situatie te verbeteren.
De bestaande kabeldoorvoeren zijn voorzien van een waterdichte constructie. En uiteindelijk zullen de kruipruimtes droog en schoon opgeleverd worden.
Op 1 locatie zijn de poten van de computervloer vervangen in verband met een verroeste onderkant.

De ventilatiekappen van twee onderstations bevatten asbesthoudend materiaal. Uit onderzoek is gebleken dat de ventilatiekappen daardoor niet los van de ventilatoren vervangen kunnen worden.
Daarom heeft ProRail besloten om zowel de ventilatiekappen als de ventilatoren te vervangen. Doordat de railgebonden gebouwen een monumentenstatus bezitten mogen de ventilatiekappen alleen door identiek uitziende kappen vervangen worden.

Als laatste zal het onderhoud aan alle railgebonden gebouwen in de regio Noord-West bestaan uit het voorzien van herkenningsborden met de tekst: Niet blussen met water.

Main load-bearing construction of the De Groene Trede apartment complex

Appartementencomplex De Groene Trede

Harder Constructie- & Adviesbureau is voor het nieuwe appartementencomplex De Groene Trede in Heerhugowaard gevraagd om de hoofddraagconstructie uit te werken. Het bedraagt hierbij de uitwerking van voorontwerp tot uitvoeringsontwerp.

Het appartementencomplex bestaat uit 67 appartementen die variëren van studio’s tot 4-kamer appartementen. En met een ideale ligging aan de Stationsweg en naast de N242 is de bereikbaarheid met zowel het openbaar vervoer als de auto uitstekend. Naast de ligging is het complex ook zeer duurzaam.

Klik hier voor een impressie van binnen uit.

Staalconstructie nieuwbouw schuur Grootebroek

Anton Constructiewerken heeft in opdracht van een particuliere opdrachtgever 3 stalen spanten gerealiseerd en geplaatst ten behoeve van de bouw van een nieuw te bouwen schuur in Grootebroek.

De enginering van de spanten is in eigen huis uitgevoerd evenals de productie. Daarnaast is ook de montage door het eigen personeel uitgevoerd.

New building for daycare center Olmenhoeve

Nieuw pand voor kinderdagverblijf Olmenhoeve

Voor een opdrachtgever op Texel heeft Harder Constructie- & Adviesbureau de hoofdberekening, detailberekening en tekenwerk verzorgt voor het nieuwe pand van kinderdagverblijf Olmenhoeve te Texel.

Het nieuwe verblijf heeft een totale oppervlakte van 195 m2 en is door middel van een loopbrug verbonden aan het bestaande pand. Door de zandgrond die zich op Texel bevindt, heeft het pand een fundering op staal. Dit betekent dat het gebouw op de zandlaag staat die circa 1 tot 2 meter onder het maaiveld ligt. De constructie is geproduceerd door Anton Constructiewerken en vervolgens is de montage uitgevoerd door Anton Staalbouw.

Engineering and realization Eemshaven roof

Engineering en realisatie overkapping Eemshaven

Anton Staalbouw heeft in opdracht van een on- en offshore kraanspecialist een overkapping gerealiseerd op het terrein van Vattenfall in de Eemshaven. De overkapping dient als preventie tegen het corroderen van het kraansysteem op een portaalkraan.

Voorafgaand aan de werkzaamheden heeft Harder Constructie- & Adviesbureau de situatie nauwkeurig in kaart gebracht en ingemeten. Waarna de engineering van de overkapping verwezenlijkt kon worden.

Appartementencomplex De Kooimeer Alkmaar

Appartementencomplex De Kooimeer Alkmaar

Sinds eind 2017, is Harder Constructie & Adviesbureau betrokken als hoofdconstructeur bij de realisatie van appartementencomplex De Kooimeer in Alkmaar. Hierbij dragen wij de verantwoordelijkheid voor de hoofddraagconstructie. De realisatie van het project staat gepland medio 2021.

Als je vanaf de A9 over de Kooimeer Alkmaar binnenrijdt gaat het aanzicht van de stad de komende twee jaar drastisch veranderen. Na de zomervakantie wordt het bestaand verzorgingshuis afgebroken. Vervolgens wordt er in januari begonnen met het nieuwe appartementen gebouw De Kooimeer. In het gebouw komen koop- en huur appartementen. Op de begane grond komt een ontmoetingsruimte en onder het gebouw komt een parkeergarage.

Dismantling platform roofs Groningen station

Demontage perronkappen station Groningen

In opdracht van ProRail heeft Anton Rail & Infra de perronkappen aan de oostzijde van station Groningen gedemonteerd. Het betreft hier deelgebied B waar in totaal 31 velden zijn gedemonteerd die samen een totale lengte hebben van circa 290 meter.

De aanvraag voor de demontage van de perronkappen is enkele maanden voor de uitvoering binnen gekomen. En na 6 weken voorbereidingstijd zijn de perronkappen in samenwerking met Anton Industrial Service gedemonteerd. Om ervoor te zorgen dat er zo min mogelijk tijd werd verspild is er 7 dagen lang, 24 uur per dag aaneengesloten gedemonteerd.

Anton Rail & Infra en ProRail kijken terug op een zeer geslaagde project.

Nieuwbouw stolpboerderij met woonschuur in Heemskerk

Hoogendijk Bouw is eind maart begonnen met de verbouwing van de bovenbouw van een witte stolpboerderij in Heemskerk. Ook bouwt Hoogendijk Bouw in samenwerking met Anton Constructiewerken een compleet nieuwe woonschuur.

Begin juli 2020 is de kap geplaatst, en daarmee is het hoogste punt bereikt. In januari 2021 is de woning wind- en waterdicht en zijn de stukadoors volop bezig met de afwerking in de Stolp. Hoogendijk Bouw is ondertussen bezig met de afwerkingen aan de buitenzijde zoals de Fraké gevelbekleding op de woonschuur en de steenstrips aan de inrit en de stolp.

Nieuwbouw monument ‘Witte stolpboerderij’

De ‘witte stolpboerderij’ in Heemskerk is een gemeentelijk monument en wordt daarom herbouwd in dezelfde stijl. Hierbij gebruiken we nieuwe materialen, maar de vorm en karakteristieke kleuren (witte gevels en rode pannen) worden volledig teruggebracht.

Achter de nieuwe stolpboerderij komt een nieuwe moderne woonschuur met daartussen een glazen corridor (doorloop).

De stolpboerderij wordt traditioneel opgebouwd door middel van gemetselde binnenmuren, prefab vloeren en een houten kapconstructie. Buitenom zal het nagenoeg dezelfde uitstraling krijgen als de originele stolp, alleen dan met onderhoudsvrije aluminium kozijnen.

Woonschuur

De woonschuur wordt uitgevoerd met een hoofddraagconstructie van staal. Deze constructie is gemaakt door Anton Constructiewerken. Het staal zal deels in het zicht blijven. Er is hier gekozen voor een stalen hoofddraagconstructie vanwege de grote vides in de woning zelf. Vanwege de vides is het niet mogelijk om de woonschuur volgens de traditionele bouwmethode uit te voeren.

Buitenom wordt de woning volledig voorzien van een open houten gevelbekleding die vanaf de gevel door zal lopen over het dak. Aan de achterzijde zal één dakvlak volledig worden voorzien van zonnepanelen. Ook in de woonschuur worden aluminium kozijnen toegepast en in de kopgevels komen volledige aluminium vliesgevels.

De woning is volledig onderkelderd. De kelder is in 2018 al opgeleverd door een aannemingsbedrijf uit Ursem. Hoogendijk Bouw hervat de werkzaamheden vanaf de begane grond.

Samenwerking andere werkmaatschappijen Anton Groep

Hoogendijk Bouw is onderdeel van de Anton Groep. Voor de nieuwbouw van de stolpboerderij en woonschuur hebben diverse werkmaatschappijen van de Anton Groep hun krachten gebundeld. Zo heeft Harder Constructie- & Adviesbureau de constructie van de woonschuur getekend en berekend. Anton Constructiewerken heeft de staalconstructie van de woonschuur geplaatst.

Meer informatie

Lees een artikel over de herbouw van de stolpboerderij op Heemskerk.Nieuws.nl

Lees een artikel over de sloop en nieuwbouw van de stolpboerderij op NoordHollandsDagblad.nl (lidmaatschap nodig)

Bekijk meer van onze projecten op de projectpagina van Hoogendijk Bouw

Gootconstructie binnen bestaande betonconstructie

Gootconstructie binnen bestaande betonconstructie

Door Nederlands grootste staalleverancier werd Anton Bouw & Betontechniek ingeschakeld om een gootconstructie te maken. De gootconstructie bevindt zich binnen een bestaande betonconstructie, waar het verbruikte koelwater op de gewenste manier afgevoerd kan worden.

In verband met de later in te leggen geprefabriceerde vuurvaste stenen, was het afschot en de maatvoering van groot belang.

Al met al een prachtig en succesvol project met een uitstekend resultaat.

Nieuwe verhardingslaags voor Anton Constructiewerken

Nieuwe verhardingslaags voor Anton Constructiewerken

Kok Infra heeft in opdracht van Anton Constructiewerken het buitenterrein van hun werkplaats voorzien van een nieuwe (half)verhardingslaag. Het terrein is in de afgelopen jaren flink verslechterd en het was toe aan herstel.

Nieuwe verhardingslaags voor Anton Constructiewerken

Het doel van de nieuwe verhardingslaag is om het buitenterrein weer 100% operationeel te maken voor onder andere stalling. Vooraf is het terrein met GPS ingemeten zodat een schatting van de aan te brengen hoeveelheid menggranulaat kon worden gemaakt. Vervolgens is er op één dag ruim 400 ton menggranulaat aangevoerd en verwerkt met een shovel en trilwals.

Het resultaat is een strak afgewerkt stuk (half)verharding, dat nu weer volledig gebruikt kan worden. Het project is naar alle tevredenheid van beide partijen afgeleverd en er kan weer gesproken worden van een succesvolle samenwerking binnen de Anton Groep.