Renovatie station Rotterdam Noord - Anton Rail en Infra

Renovatie station Rotterdam Noord

Anton Rail & Infra vernieuwt in opdracht van ProRail station Rotterdam Noord, en maakt deze beter toegankelijk voor mindervaliden. De renovatie is inmiddels in volle gang.

De hellingbaan aan de Noordzijde wordt verlengd en afgevlakt. Aan de zuidkant wordt de hellingbaan vervangen voor een lift.

Status project

Aan de zuidkant van het station heeft Anton Bouw & Betontechniek inmiddels de betonnen voorzetwanden geplaatst, en Anton Rail & Infra heeft de nieuwe lift en trap gebouwd. Daarna zijn alle kabels en leidingen voor de installaties aangebracht. Begin september worden de wanden bekleed met steenstrips.

De noordzijde van het station krijgt een nieuwe trap en hellingbaan. Omdat het huidige talud van de spoorbaan niet stabiel genoeg was om een nieuwe hellingbaan te bouwen, is er in de teen van het talud een nieuw damwandscherm geplaatst van 70 meter lang (zie foto’s). Deze week wordt de nieuwe trap geplaatst en daarna zal de hellingbaan worden gemaakt.

Harder Constructie- & Adviesbureau heeft de engineering van het project gedaan.

Beton voorzetwand Prefab - Anton Bouw en Betontechniek

Prefab voorzetwanden voor station Rotterdam Noord

Anton Bouw & Betontechniek heeft in samenwerking met Anton Rail & Infra betonnen voorzetwanden prefab gemaakt en geplaatst. We hebben de wanden in allerlei vormen gemaakt: van rond en rechthoekig tot een driehoek of cilinder met ligger (zie foto’s).

De wanden zijn ter afwerking van de stalen damwanden. De betonwanden worden nog bekleed met steenstrips.

Verbouwing Station Rotterdam Noord

Anton Rail & Infra verbouwt, in opdracht van ProRail, station Rotterdam Noord en maakt deze beter toegankelijk voor mindervaliden. Zo wordt de hellingbaan aan de Noordzijde verlengd en afgevlakt. Aan de zuidkant wordt de hellingbaan vervangen voor een lift.

 

Grote aanbouw in Warmenhuizen: het eindresultaat

In samenwerking met BAVU-betonwerken en Anton Bouw & Betontechniek hebben wij een grote, 3 laags aanbouw in Warmenhuizen gerealiseerd.

De parkeerkelder, welke gedeeltelijk onder de bestaande woning doorloopt, is door BAVU-betonwerken en Anton Bouw & Betontechniek gerealiseerd. De dakbedekking van zonnepanelen verzorgt de opdrachtgever zelf.

Werkzaamheden aanbouw Warmenhuizen

  • Kanaalplaatvloeren begane grond en eerste verdieping
  • Gemetselde binnenmuren kelder
  • Kalkzandsteen binnenmuren begane grond en eerste verdieping
  • Dak van sandwichplaten op gordingen
  • Plaatsen houten kozijnen
  • IsoBouw Gevelisolatie t.b.v. houten gevelbekleding (zonder koudebruggen zoals bij traditionele HSB-voorzetwanden)
  • Houten luifel aan de voorzijde
  • Red Cedar gevelbekleding en boeidelen (onbehandeld)
  • Dakbedekkingen en zinkwerken
  • Cementdekvloeren

Planning

Hoogendijk Bouw heeft half juli haar werkzaamheden afgerond.

Bekijk het eindresultaat op de eerste en laatste 2 foto’s.

Bekijk meer van onze projecten op onze projectpagina

Succesvolle FAT-proefopstelling voor vluchtdeuren

In opdracht van ProRail gaat Anton Rail & Infra 27 vluchtdeursystemen vervangen in de Schipholspoortunnel.

Factory Acceptance Test

Voordat Anton Rail & Infra de deursystemen mag vervangen, dient er eerst een Factory Acceptance Test (FAT) plaats te vinden. Met een FAT proefopstelling laat Anton zien dat het vluchtdeursysteem aan alle eisen voldoet.

Bijvoorbeeld de 100N-eis: Anton Rail & Infra heeft, in samenwerking met Anton Constructiewerken, een brandwerende vluchtdeur van 700 kg opgehangen die met minder dan 10 kilo opentrekkracht open gaat (!).

Planning

Eind oktober vindt de SAT (Site Acceptance Test) plaats. We zullen dan de goedgekeurde FAT-deur toepassen in de tunnel, om aan te tonen dat de deur goed functioneert in de tunnel.

Als dat succesvol verloopt, zullen we begin december de eerste 9 deuren vervangen.

 

Kelder beton - Anton Bouw en Betontechniek

Wielwasplaats, afspuitplaats en bezinkkelder voor afval- en recyclingsbedrijf

De veranderingen in de afval- en recyclingswereld gaan hard. Bedrijven en faciliteiten in deze sector dienen daarop te anticiperen. Zo ook een afval- en recyclingsbedrijf in Assendelft.

Anton Bouw & Betontechniek engineert en maakt voor dit bedrijf een wielwasplaats, een afspuitplaats en een opvang-/bezinkkelder ten behoeve van dit afvalwater.

Zo gaan we samen op weg naar een duurzamere wereld.

Renovatie riolering Seevancksweg in Oosthuizen

Korte omschrijving van het werk:

  • Opbreken elementen verhardingen, ca 600 m2
  • Uitvoeren van grondwerk, ca. 1.100 m3
  • Aanbrengen van riolering, ca. 260 m
  • Relinen van bestaand riool, ca. 225 m
  • Aanbrengen elementenverhardingen, ca. 600 m2
  • Aanbrengen asfaltverharding, ca. 250 ton

Renovatie monumentale perronkappen station Leeuwarden

Anton Rail & Infra heeft van ProRail opdracht ontvangen voor het renoveren van de monumentale perronkappen op station Leeuwarden. Deze perronkappen stammen uit 1891.

Het aankomende jaar worden het station en de perrons steeds in fases buiten gebruik genomen. De bestaande staalconstructies van de perronkappen worden dan gedemonteerd.

Hierna worden de perrons tijdelijk, zonder overkapping, met de tijdelijke voorzieningen weer in gebruik genomen.

Samenwerking met Harder Constructie- & Adviesbureau en Anton Bouw & Betontechniek

Na het demonteren van de perronkappen, zal de kwaliteit van de bestaande houten fundaties worden onderzocht. Op advies van Harder Constructie- & Adviesbureau, worden de fundaties dan voorzien van nieuwe betonpoeren en indien nodig ook nieuwe funderingspalen, welke gemaakt worden door Anton Bouw & Betontechniek.

Vanaf de zomer 2021 starten we met het monteren van de gerestaureerde staalconstructie van de perronkappen en het nieuwe houten dak. Het houten dak wordt gemaakt door Anton Bouw & Betontechniek, volgens de oorspronkelijke detailleringen.

Ook worden de voorzieningen op het station en de installaties vernieuwd.

In de loop van 2022 zal station Leeuwarden er weer uit zien als vroeger, maar dan voldoet het station wel aan de eisen van nu.

Status project

Afgelopen twee weken hebben wij de monumentale kapconstructie van het 2e perron op station Leeuwarden gedemonteerd (zie foto 1) . Op dit moment wordt het perron ontgraven en de kabels en leidingen omgelegd, zodat er nieuwe betonfundaties kunnen worden gemaakt.

Omdat we de grond niet kwijt kunnen op het perron zijn er containers geplaatst op het spoor waarin we de grond tijdelijk opslaan (zie foto 2).

De komende 5 weken maken we het perron gereed en voorzien we deze van tijdelijke inrichting (verlichting, omroep, camera’s, bewegwijzering etc.). Daarna geven we perron 2 weer terug aan de reizigers.

Na perron 2 zullen we dezelfde werkzaamheden uitvoeren in de vervolgfases op perron 3 en het stationsplein. Gelijktijdig inspecteren en herstellen we de bestaande monumentale staalconstructie in de fabriek. Hier zijn we voor het eerste perron al mee bezig (zie foto 3) en hier starten we binnenkort ook mee voor perron 2.

We zullen ca. 9 maanden bezig zijn met het herstel van de staalconstructie, waarna we deze weer terugplaatsen en voorzien van een nieuw dak, en de definitieve stationsinrichting aan het nieuwe dak hangen.

vaten - Anton Industrial Services

3 deelbare stalen filtervaten

Van een klant die filterinstallaties ontwerpt en produceert voor het zwemmende publiek van de Benelux, hebben we de vraag gekregen of wij stalen filters op locatie kunnen fabriceren en lassen.

Na een projectbezoek zijn we tot een oplossing gekomen waarbij wij 3 nieuwe, deelbare, stalen filtervaten zouden engineeren en produceren bij ons in de fabriek en monteren op locatie.

Korte doorlooptijd

De doorlooptijd was beperkt, slechts 2 maanden, inclusief ontwerp, productie, rubber lining en montage op locatie (Dilbeek België). Daarnaast werden vanwege Covid-19 en de vakanties bepaalde werkzaamheden anders dan anders. Maar met de juiste mensen en bedrijven om ons heen is het toch gelukt om de vaten op tijd te leveren en te installeren: 3 stuks, diameter 1600mm en 2500mm. De tank is gedeeld vanwege een beperkte doorgang en geplaatst in de kelder.

Doordat we de vaten prefab hebben gefabriceerd, hadden we op locatie maar 3 dagen nodig om de klus te klaren, in plaats van 3 weken.

 

Herinrichting Ursem-Oost

Korte omschrijving van het werk:

  • Het verrichten van opruimwerkzaamheden, ca. 9.100 m2
  • Het verrichten van grondwerk, ca. 6.000 m3
  • Het aanbrengen van drainage, ca. 950 m
  • Het aanbrengen van riolering, ca. 890 m
  • Het aanbrengen van elementenverharding en kantopsluitingen, ca. 8.900 m2
  • Het plaatsen van straatmeubilair;
  • Het verrichten van bijkomende werkzaamheden.

MVI Christoffelkruidstraat e.o. in Amsterdam

Korte omschrijving van het werk:

  • Opbreken elementenverhardingen, ca 5.600 m2
  • Opbreken kantopsluitingen, ca. 1.130 m
  • Uitvoeren van grondwerk, ca. 1.400 m3
  • Aanbrengen aansluitleidingen, ca. 310 m
  • Aanbrengen elementenverhardingen, ca. 6.700 m2
  • Aanbrengen kantopsluitingen, ca. 1.800 m
  • Aanbrengen openbare verlichting, 300 m1 grondkabel en 14 st lichtmasten