Lichtwering op veerboot Texel

De beide stuurhutten van de Texelstroom – de veerdienst van Den Helder naar Texel, zijn door De Leeuw Protection Systems van nieuwe lichtwering voorzien. Na een uitgebreid adviestraject en proefplaatsing is gekozen voor het blauw/blauw folie, ongestempeld, met een lichttransmissie van 7%. Dit folie functioneert als een zonnebril en zorgt voor een uitstekend zicht naar buiten. Iets wat op deze plek een eerste vereiste is.

De schermen zijn trappeziumvormig uitgevoerd. De onderlijsten zijn voorzien van wieltjes welke over het hellende glas lopen. De deuren zijn voorzien van een veergespannen systeem waardoor deze windbestendiger zijn bij het openen en sluiten in de (altijd waaiende ) zeewind. Totaal zijn er 2 x 15 stuks geleverd en gemonteerd.

Bekijk hier het resultaat.

Cuypersgebouw Amsterdam CS

Het heeft even wat van ons geduld gevergd maar we hebben de officiële gunning voor het project Restauratie en herstel Cuypersgebouw Centraal Station Amsterdam ontvangen.
Dit mooie project in de monumentale Cuypershal en de Oostvleugel van het station in Amsterdam zal volgens de huidige planning in januari 2023 van start gaan.

De werkzaamheden, verdeeld over meerdere fases, omvatten onder andere het aanbrengen van een nieuwe tegelvloer, het maken van een sparing in de westgevel en het plaatsen van een vluchtdeur, het demonteren van het voorportaal en het (ver)plaatsen van de schuifdeuren naar de binnenzijde van de voorgevel. Ook wordt de trap in de middentunnel vernieuwd en doen we restauratiewerkzaamheden aan het natuursteen evenals diverse elektrotechnische en werktuigbouwkundige werkzaamheden.

Wij zijn ondertussen al druk bezig met de voorbereidingen. Het geeft ons genoeg uitdagingen, bijvoorbeeld wat betreft de levering van het natuursteen en de risico’s die het werken op deze locatie met zich mee brengt.

Acht bruggen vervangen in Schagen

Voor gemeente Schagen heeft Anton Bouw & Betontechniek acht bruggen vervangen. Het gaat om drie verkeersbruggen en vijf fiets- en voetgangersbruggen.

Het project is als UAV-GC contract uitgevoerd en betrof het traject van ontwerp tot uitvoering. De inmeting in gedaan middels een 3D scan, waardoor er een hoogwaardige opname is gemaakt van de bestaande situatie. Hier werden ook de bestaande taluds met schoeiing zichtbaar en waren de bomen ingemeten, wat een extra aandachtpunt was omdat de bomen dicht op de brug staan.

Door de eis van minimaal 60 jaar levensduur, is gekozen voor een composiet brug van Fibercore, met een levensduur van 100 jaar. Als fundatie zijn er heipalen en een betonen landhoofd aangebracht, omdat er geen zettingen op mochten treden. Om het onderhoud te minimaliseren is gekozen voor een taludafwerking van beton. Samen met Anton Civiel en Infra is de sloop, schoeiing en grondwerk opgepakt en samen opgetrokken in het projectteam.

De werkzaamheden bestaan uit:
– het verwijderen en afvoeren van de bestaande bruggen (einde levensduur)
– aanbrengen van nieuwe kunststof beschoeiing
– heien van stalen buispalen voor nieuwe landhoofden
– wapening door Spanberg Wapening
– maken van betonnen landhoofden en onderhoudsvrij betontaluds onder de brug
– plaatsen van nieuwe brugdekken
– monteren van leuningwerk op brugdek (leveren en aanbrengen door Anton Industrial Services)
– aanbrengen van stootplaten en aansluitende bestrating

Hier wordt de nieuwe verkeersbrug van de Melle Komrijstraat aangebracht. Een brug van 6 m1 breed, in verband met de mogelijkheden tot transport bestaande uit 2 delen die naadloos en constructief op locatie aan elkaar gekoppeld zijn. Een mooie Anton Team prestatie!
Bekijk hier het filmpje.

Betonvloer leeuwenverblijf ARTIS

Een mooi project in ARTIS: Anton Bouw en Betontechniek is verantwoordelijk voor het betonwerk van het nieuwe leeuwenverblijf in Artis. Goed nieuws voor de leeuwen, want dit nieuwe verblijf is in oppervlakte ruim tien keer zo groot als het huidige verblijf.

Het leeuwenverblijf bestaat naast het buitenverblijf uit een bezoekerstunnel: een overdekte passage. Deze passage is volledig van beton gemaakt. Door de overdekte passage loopt een wandelpad voor bezoekers die omringd is door twee watervallen. Een nieuwe waterval en een bestaande waterval, die weer een mooie centrale plaats geeft gekregen. Via verschillende doorkijkjes zijn de leeuwen dan vanuit alle hoeken te zien.

Betonwerk
We zijn in een periode van 6 maanden bezig geweest met het aanpassen van de bestaande fundatie van algazellenverblijf, aanbrengen van de tunnelwanden, creëren van het tunneldek met de luifel (20 m1 vrije overspanning door de voortoog van de vloer), betonwerk van de beek, keerwanden onder de grond en als fundatie voor het hekwerk, prefab betontrappen en geschuurde betonvloer met de messing tussenstrips. De betontrap en de betonvloer zijn geschuurd, zodat het grind in het betonwerk zichtbaar is geworden.

ARTIS
De dierentuin is al de tijd open gebleven voor bezoekers. Een deel van het werk is ter plekke gestort, en een deel is prefab in onze werkplaats in Obdam gemaakt. Logistiek was dit best een uitdaging. Om het centrum van Amsterdam zo min mogelijk te belasten zijn veel prefab onderdelen via het water getransporteerd.

Tijdens de bouw van het verblijf bleken er soms bestaande kabels en leidingen te liggen die vooraf niet bekend waren. Daarom is het ontwerp een aantal keer aangepast. Gelukkig was iedereen daar flexibel in en leverde dit geen problemen op voor de samenwerking. Op 5 oktober 2023 is het leeuwenverblijf in ARTIS geopend.

Renovatie Buitenvelderttunnel Schiphol

Voor BAM Infra Nederland hebben wij de Buitenvelderttunnel op Schiphol gerenoveerd. In juni is de A-buis gedaan. Vanaf half september zijn in de C- en D-buis esthetisch en technische betonreparaties uitgevoerd. Ook zijn de wanden en kopse kanten van nieuwe coating voorzien. Hierdoor is de tunnel flink opgefrist en kan deze weer een tijdje mee. De beschikbare periode voor het werk was beperkt. Binnen 5 weken moest de klus zijn geklaard, oftewel 2,5 week per tunnel. Een flinke uitdaging, maar dankzij de inzet van alle deelnemende partijen is het gelukt. Dat allemaal onder ons BRL3201 certificaat, die wij met trots voeren op dit mooie infrastructurele project.

In de C- en D-tunnelbuizen is ook de lichte, gebruikelijke scheurvorming in het betonnen wegdek behandeld met Basilisk ER7. Er werd een vloeistof met bacteriën en voedingsstoffen aangebracht, waarbij een gel wordt gevormd die de scheuren en poriën afdicht. Tijdens het ‘Self-Healing’ proces zetten deze milieuvriendelijke bacteriën de voedingsstoffen om in kalksteen, wat voor een permanente afdichting van het oppervlak zorgt. Een heel goed voorbeeld van duurzame oplossingen zoeken en daardoor CO2-reductie.

Bekijk hier de video voor een korte impressie.

Bouwrijp maken Tuindersweijde

Anton Civiel & Infra is in opdracht van gemeente Koggenland gestart met het bouwrijp maken van fase 1 van het plan Tuindersweijde in Obdam.

Bouwrijp maken betekent niets anders dan een bouwgrond (terrein) gereed maken voor de bouw: We passen de terreininrichting van het gebied aan, maken de nieuwe te bouwen woonwijk bereikbaar en richten ondergronds alles in, vooruitlopend op de woningbouw.

Op dit moment vindt het grondwerk plaats voor de weg- en rioolcunnetten. Het riool en de putten voor de nieuwe woonwijk worden aangebracht, en vervolgens de wegfundering van de toekomstige straten. Klik hier voor een video.

In het plan Tuindersweijde-Zuid deel 1 tot en met 4 zullen de komende jaren 480 woningen worden gerealiseerd. Inmiddels is gestart met deel 1, dat 140 woningen omvat. In december zullen wij onze klus afronden waarbij wij het gebied zullen achterlaten voorzien van kabels en leidingen, een functionerend riool en bouwwegen waarvandaan onze bouwcollega’s in een record tempo de huizen kunnen bouwen.

 

Schaarhek van 20 meter lang

In het gebouw van Stadswinkel Tilburg heeft De Leeuw Protection Systems een enorm schaarhek type Classico geplaatst van wel twintig meter. Uniek!

Het schaarhek heeft een verzonken onderrail. Deze is eerder gemonteerd als de rest van het hekwerk. De dekvloer is later aangeheeld waardoor de rail mooi verzonken is. De bovenrail is uitgespaard in het plafond, waardoor ook deze niet direct zichtbaar is. In het twintig meter lange hek zitten twee bochten. De sluiting met magneetslot is gekoppeld aan het brandalarm.

Het schaarhek dient als afscheiding tussen de entreehal en de publieke dienstverlening zodat deze separaat afgesloten kan worden als andere ruimtes in het Stadshuis nog wel open zijn.

 

Hekwerk N243

De provinciale weg N243 tussen Alkmaar en Koggenland is toe aan groot onderhoud. Ook moet het hekwerk van negen bruggen langs deze route worden opgeknapt. Ruimtelijk grafisch ontwerper René Knip heeft in opdracht van Provincie Noord-Holland speciale leuningen ontworpen. Anton Constructiewerken heeft dit hekwerk in eigen huis gemaakt.

Het gaat om totaal negen bruggen met 285 meter hekwerk. Alle bruggen zijn digitaal ingemeten door Harder Constructie- & Adviesbureau. Hierbij zijn alle betonranden en bestaande ankers in kaart gebracht.

De letterplaten zijn met laser gesneden en de staanders en leuningen prefab in Obdam geproduceerd. Dit is thermisch verzinkt en in kleur gepoedercoat. Vervolgens zijn de hekwerken op locatie gemonteerd.

Een mooi project dicht bij huis!

 

Nieuw bedrijfspand voor Dakkapellen.NU

Voor opdrachtgever Dakkapellen.nu is dit prachtige bedrijfspand opgeleverd. Het nieuwe pand met twee verdiepingen is voorzien van een prachtige showroom voor Dakkapellen.nu en Kunststofkozijnen.nu. Wij hebben als hoofdaannemer de complete bouw verzorgd: van de eerste paal tot de overdracht van de sleutel.

Het betreft een totale oppervlakte van 1830m2. Voor het kantoor, een showroom en de  productiehal. Het pand is compleet opgeleverd inclusief installatiewerk, binnen afwerking, terreininrichting en beplanting. Het bedrijfspand is gerealiseerd op industrieterrein De Vaandel in Heerhugowaard en is naar een ontwerp van Breddels Architecten uit Heerhugowaard.

Duurzaamheid speelt een steeds belangrijkere rol bij bouwprojecten. Daarom hebben wij dit pand volgens de GPR-methode gebouwd. Dit betekent dat de duurzaamheid van het gebouw aan de hand van gemaakte ontwerpkeuzes is beoordeeld. De duurzaamheid werd zo al voor de start zichtbaar.

Het dak achter het kader ligt vol met PV-panelen om zoveel mogelijk op eigen energie te kunnen draaien. Uiteraard heeft het pand een duurzame installatie met een lucht-water warmtepomp voor de verwarming en is er FSC-gecertificeerd hout gebruikt. Kortom volledig voorbereid op de toekomstige duurzame bedrijfsvoering.

Het project is weer een goed voorbeeld van het samenwerken van onze verschillende werkmaatschappijen. Hoogendijk is de hoofdaannemer, maar ook werkmaatschappijen Harder Constructie- & Adviesbureau, Anton Bouw & Betontechniek, Anton Civiel & Infra en Loos Betonvloeren hebben aan de bouw bijgedragen.

Benieuwd hoe dit project tot leven komt? Bekijk de timelapse-video.

Vervangen 3-wegklep

Voor een grote Nederlandse staalproducent heeft Anton Industrial Services een 3-wegklep vervangen. In een korte en tijdelijke fabrieksstilstand moest de oude versleten klep worden uitgebouwd en gedemonteerd, en de nieuwe compleet prefab opgebouwde klep worden geplaatst en gemonteerd. Behalve de tijdsdruk was ook het gewicht een uitdaging. Met een 500-tonner mammoetkraan zijn ze oude delen verwijderd en de nieuwe op hun plek gehezen.

Deze beweegbare klep is onderdeel van een installatie die de afvoerstroom van een fabriek regelt. Vanwege de toepassing van de klep, is deze onderhevig aan extreme slijtage. De nieuwe klep is daarom aan de binnenkant bekleed met Aluminiumoxidekeramiek slijtvaste tegels.

Dankzij de goede voorbereiding, strakke planning en benodigde vakmanschap van de betrokken medewerkers, stond alles binnen de geplande tijd op zijn plek.