Circulair bouwen

Voor de opdrachtgever Pontiflex heeft Anton Bouw & Betontechniek een nieuwe voetgangersbrug geplaatst in Oosthuizen. Een mooi project, vooral omdat de brug circulair gebouwd is.

In het Plan Waterrijk fase 2 te Oosthuizen ligt nu een nieuwe, duurzame brug met een frame van staal en leuningen van het duurzame houtsoort Azobe. De vloerdelen zijn van Compodeen: een circulair biobased houtvezel composiet, welke volledig bestaat uit restafval.

De brug is geprefabriceerd in onze loods in Obdam, en vervolgens naar de locatie vervoerd. Aangezien Compodeem niet degradeert, is er sprake van permanente co2 opslag. De brug is ook nog geplaatst met een elektrische autolaadkraan: op en top duurzaamheid!

Binnen het project zijn de volgende werkzaamheden verricht:

  • grondwerkzaamheden door loonbedrijf Blankendaal
  • kunststof paalkoppen monteren op houten heipalen
  • betonnen taludbekleding aanbrengen
  • montage stalen delen brug door Anton Industrial Service
  • montage dekdelen en leuningen brug in werkplaats
  • coördinatie en plaatsing brug op locatie

 

 

Egaliseren van 805m2 vloer in Lopik

Bij Royal A-ware in Lopik is een vloer van 805 m2 geëgaliseerd in klasse 1. Onze opdrachtgever wilde een zeer vlakke ondergrond voor het opslaan van goederen in hoge stellingen. Zie hier het filmpje van de werkzaamheden.

Eerst is de vloer stofarm gestraald en daarna uitgemeten met een laser om met behulp van hoogteschroeven het gewenste vloerniveau te bepalen. Vervolgens is een hechtprimer aangebracht, gevolgd door een egalisatiemortel om de grootste oneffenheden uit de vloer te krijgen.

Voor de laatste fase is eerst de vloer licht opgeschuurd voor hechting van de primer. Daarna is de gehele oppervlakte overlaagd met een industriële eindegaline met behulp van een pomptruck .

Op dezelfde locatie worden door Loos Betonreparaties ook diverse kunststofvloeren aangelegd voor een vaste opdrachtgever.

Bruggen vervangen in Opmeer

Wederom een mooie samenwerking binnen de Anton Groep: Anton Bouw & Betontechniek en Anton Civiel & Infra hebben 2 nieuwe bruggen geplaatst in Opmeer.

De houten bruggen gelegen aan de Saturnusstraat en aan de Sleutelbloem hadden het einde van hun levensduur bereikt. De gemeente Opmeer heeft  daarom besloten de bruggen inclusief beschoeiing te vervangen. Tijdens de zoektocht naar robuuste, lichte en duurzame bruggen die jarenlang mee kunnen is de Anton Groep de samenwerking met FiberCore Europe aangegaan. Deze samenwerking heeft in het verleden al geresulteerd in vele mooie projecten.

Binnen het project zijn de volgende werkzaamheden verricht:
– Verwijderen oude bruggen inclusief beschoeiing
– Grondwerkzaamheden
– Aanleg funderingen
– Houten beschoeiing vervangen voor kunststof beschoeiing
– Coördinatie en uitvoering van plaatsing nieuwe bruggen

Operatie Hemspoortunnel

In 6 weekenden heeft Anton Rail & Infra de loslatende brandwerende bescherming in de Hemspoortunnel gesaneerd van asbest en vervangen. Een unieke samenwerking tussen de opdrachtgever ProRail, Anton Rail & Infra en haar zustermaatschappijen Anton Constructiewerken, Anton Industrial Services en Hoogendijk Bouw, heeft ervoor gezorgd dat in recordtempo de nieuwe brandwerende constructie is geengineerd, geproduceerd, geprefabriceerd en uiteindelijk gemonteerd.

De Hemspoortunnel ligt onder het Noordzeekanaal en heeft 3 sporen. De spoortunnel is een zinktunnel waarvan het omsloten deel een lengte heeft van 1550 m. Doordat de tunnel in meerdere “moten” is gezonken en vervolgens verbonden bestaat de tunnel uit 7 zinkvoegen en 1 sluitvoeg. Doordat de tunnelmoot vervolgens in drie tunnelbuizen is onderverdeeld, wordt er gesproken over 21 zinkvoegen en 3 sluitvoegen.

Deze zink- en sluitvoegen zijn de kwetsbaarste plek van de tunnel en worden beschermd door middel van een brandwerende constructie. De bestaande brandwerende afscherming is vervangen omdat het geen veilige brandafscheiding meer kon garanderen en tevens een gevaar was voor de treinloop, aangezien de brandwerende bescherming losliet van het plafond.

Door de urgentie van het probleem, heeft Anton Rail & Infra in samenwerking met haar zusterbedrijven en opdrachtgever ProRail in minder dan 9 (!) weken het engineeringsproces opgetuigd, de nieuwe brandwerende elementen geproduceerd en geprefabriceerd en vervolgens geplaatst. Voordat de bestaande brandwerende constructie verwijdert kon worden, moest het asbest in het plafond worden gesaneerd zodat er een veilige werkplek kon worden gegarandeerd. Dit is uitgevoerd door onze partner Vlasman B.V.

Om de verschillende werkzaamheden te kunnen realiseren zijn er passende steigerconstructies, meerdere hefbokken en containments ontworpen. Dit alles om de bestaande brandwerende constructie te kunnen vervangen binnen de gestelde tijd en de Hemspoortunnel weer veilig terug in dienst te kunnen geven.

24 Windmolenpoeren op het water

Speciaal voor de windmolens van SwifterwinT en Vattenfall worden er tussen Lelystad en de Ketelbrug 24 “eilandjes” aangelegd. Ze dienen als fundering voor nieuwe buitendijkse windturbines. Na een uitgebreide veiligheidstraining worden de fundaties door Loos Betonvloeren gestort en afgewerkt op zee. Een uniek project op een unieke locatie!

Projectgegevens:

  • Projectnaam: 24 Windmoloenpoeren
  • Locatie: Forellentocht te Lelystad
  • Vlakheid: Gevlinderd op afschot
  • Grootte: 8.000 m2 / 20.000 m3

Werkzaamheden/leveranties Loos Betonvloeren Obdam BV

  • Storten, afwerken en nabehandelen 24 Poeren op water

De Windmolenpoeren worden op water gestort met in achtneming van zeer strenge veiligheidsmaatregelen. De betonspecie wordt op water geproduceerd waar de specie middels een betonpomp in de poer gestort wordt.

Renovatie van een woning in Amsterdam

Hoogendijk Bouw is eind september begonnen met het strippen van de 3e en 4e verdieping van een woning aan de Vechtstraat in Amsterdam. De woning wordt compleet gerenoveerd. Het dak is opengehaald, er is een staalconstructie en nieuwe baklaag aangebracht en vervolgens is binnen 3 dagen het dak weer dichtgeplakt. Met de plaatsing van de nieuwe buitenpui is de woning weer helemaal wind en waterdicht. De woning wordt voor de kerstvakantie compleet opgeleverd, inclusief installatiewerk, stucwerk en afbouwtimmerwerk.

Forum Groningen

In het hart van Groningen staat het Forum, een ontmoetingsplek voor iedereen die nieuwsgierig is naar de wereld van nu en de mogelijkheden van morgen. Met grote exposities, museum Storyworld, vijf filmzalen, de bibliotheek, het Smartlab, horeca en een dakterras met fenomenaal uitzicht. Omdat STACH – een café en winkeltje met zo’n 75 zitplaatsen grenzend aan de centrale entreehal – afwijkende openingstijden heeft, is er door De Leeuw Protection Systems een visuele afsluiting geplaatst. Hierdoor kunnen bezoekers van na sluitingstijd het Forum niet betreden. Het hek type IDEA is gemonteerd van ruim 7 meter lang en 1,8 meter hoog. Gecoat in zwart. De wieltjes onder het hek zijn verstevigd met de zijdelingse constructie waardoor het bij deze afmetingen stabiel staat.

Saneren van de Burg. Versteeghsingel in Edam

In opdracht van Gemeente Edam-Volendam heeft Anton Civiel & Infra aan de Burgemeester Versteeghsingel in Edam een steeg van 240 meter lang volledig gesaneerd. Ook het riool, de huisaansluitingen en verharding zijn vervangen.

De grootste uitdaging in dit project was het logistieke gedeelte. De steeg is 240m lang, 1,5m breed, moest tot ongeveer 1 meter diep ontgraven worden en heeft aan beide kanten bebouwing. Het draaien met een kraan is hier dus onmogelijk, waardoor het laden van bijvoorbeeld een rups kruiwagen ook geen optie was.  Uiteindelijk is de grond over de garageboxen heen getransporteerd.

Daarnaast is Edam een veengebied, waar het grondwater erg hoog ligt. Grondwater moet dus onttrokken worden om de werkzaamheden 1 meter onder het maaiveld uit te kunnen voeren.

De vervuiling bevatte asbest en zware metalen. Er is 20m3 asbest verdachte grond gesaneerd en 350m3 grond met zware metalen. Het saneren van de grond hebben we middels een zuigwagen uitgevoerd. De zuigwagen heeft daar per dag ongeveer 30m3 grond weggezogen. Meteen na het wegzuigen van de grond hebben we het oude (betonnen) riool gebroken en in bigbag’s opgeslagen. Een verreiker voerde het nieuwe riool aan over de garageboxen, en nam het af te voeren riool weer mee terug. Meteen na het verwijderen van het oude riool is er een drain aangelegd, om er voor te zorgen dat het grondwater laag genoeg blijft staan om het nieuwe riool aan te leggen. Deze drain werd aangezogen middels bronbemaling.

Voor het aanvullen van de steeg heeft de verreiker 350 bibgas zand, 240 L-banden en 400m2 tegels over de garageboxen heen getransporteerd.

De bewoners langs de steeg hebben weer een goed werkend riool, daarnaast hebben ze nu een compleet renoveerde steeg achter hun huis liggen, die goed afwatert en er strak bij ligt. Als er weer onderhoud nodig is aan het riool kan dat gedaan worden zonder extra maatregelen op het gebied van vervuiling omdat de steeg nu volledig “schoon” verklaard is.

 

Restauratie en herstel Cuypersgebouw Amsterdam CS

Het heeft even wat van ons geduld gevergd maar we hebben de officiële gunning voor het project Restauratie en herstel Cuypersgebouw Centraal Station Amsterdam ontvangen.
Dit mooie project in de monumentale Cuypershal en de Oostvleugel van het station in Amsterdam zal volgens de huidige planning in januari 2023 van start gaan.

De werkzaamheden, verdeeld over meerdere fases, omvatten onder andere het aanbrengen van een nieuwe tegelvloer, het maken van een sparing in de westgevel en het plaatsen van een vluchtdeur, het demonteren van het voorportaal en het (ver)plaatsen van de schuifdeuren naar de binnenzijde van de voorgevel. Ook wordt de trap in de middentunnel vernieuwd en doen we restauratiewerkzaamheden aan het natuursteen evenals diverse elektrotechnische en werktuigbouwkundige werkzaamheden.

Wij zijn ondertussen al druk bezig met de voorbereidingen. Het geeft ons genoeg uitdagingen, bijvoorbeeld wat betreft de levering van het natuursteen en de risico’s die het werken op deze locatie met zich mee brengt.

Vervangen van 64 meter rails

Voor een grote Nederlandse staalproducent heeft Anton Industrial Services in combinatie met Anton Constructiewerken een deel rails met onderbalken voor een grote transportband vervangen. Er is 64 meter rails vervangen, over 4  grote stalen bunkers heen. De trechtervormige bunkers hadden een hoogte van ca. 11 meter.

Vanwege de kortdurende fabrieksstilstand waarin het werk uitgevoerd moest worden, is er een werkplatform bedacht en ontworpen. Hierdoor waren er geen steigers nodig en konden de werkzaamheden veilig, goed en snel worden uitgevoerd. Het beweegbare werkplatform is door Anton Industrial Services geëngineerd en geproduceerd, waarna deze volledig beproefd, gekeurd en gecertificeerd kon worden.

Dankzij de grote inzet van alle betrokken medewerkers, en de inzet van dit werkplatform is deze moeilijke klus met een grote tijdwinst gerealiseerd. Tot groot genoegen van de tevreden opdrachtgever. Together we make the difference!