Operatie Hemspoortunnel

In 6 weekenden heeft Anton Rail & Infra de loslatende brandwerende bescherming in de Hemspoortunnel gesaneerd van asbest en vervangen. Een unieke samenwerking tussen de opdrachtgever ProRail, Anton Rail & Infra en haar zustermaatschappijen Anton Constructiewerken, Anton Industrial Services en Hoogendijk Bouw, heeft ervoor gezorgd dat in recordtempo de nieuwe brandwerende constructie is geengineerd, geproduceerd, geprefabriceerd en uiteindelijk gemonteerd.

De Hemspoortunnel ligt onder het Noordzeekanaal en heeft 3 sporen. De spoortunnel is een zinktunnel waarvan het omsloten deel een lengte heeft van 1550 m. Doordat de tunnel in meerdere “moten” is gezonken en vervolgens verbonden bestaat de tunnel uit 7 zinkvoegen en 1 sluitvoeg. Doordat de tunnelmoot vervolgens in drie tunnelbuizen is onderverdeeld, wordt er gesproken over 21 zinkvoegen en 3 sluitvoegen.

Deze zink- en sluitvoegen zijn de kwetsbaarste plek van de tunnel en worden beschermd door middel van een brandwerende constructie. De bestaande brandwerende afscherming is vervangen omdat het geen veilige brandafscheiding meer kon garanderen en tevens een gevaar was voor de treinloop, aangezien de brandwerende bescherming losliet van het plafond.

Door de urgentie van het probleem, heeft Anton Rail & Infra in samenwerking met haar zusterbedrijven en opdrachtgever ProRail in minder dan 9 (!) weken het engineeringsproces opgetuigd, de nieuwe brandwerende elementen geproduceerd en geprefabriceerd en vervolgens geplaatst. Voordat de bestaande brandwerende constructie verwijdert kon worden, moest het asbest in het plafond worden gesaneerd zodat er een veilige werkplek kon worden gegarandeerd. Dit is uitgevoerd door onze partner Vlasman B.V.

Om de verschillende werkzaamheden te kunnen realiseren zijn er passende steigerconstructies, meerdere hefbokken en containments ontworpen. Dit alles om de bestaande brandwerende constructie te kunnen vervangen binnen de gestelde tijd en de Hemspoortunnel weer veilig terug in dienst te kunnen geven.