Vernieuwing station Rotterdam Noord

Anton Rail & Infra B.V. gaat in opdracht van ProRail station Rotterdam Noord vernieuwen. Het huidige station ligt op een instabiel talud. Dit gaan we herstellen, zodat het station kan voldoen aan de eisen voor de baanstabiliteit. Aan de noordzijde zullen we het talud verstevigen met een damwandscherm van 75 meter breed en 16 meter diep. De hellingbaan in het talud wordt hierna vernieuwd en geïntegreerd in gestapelde plantvakken. Hierbij nemen we speciale maatregelen om twee monumentale bomen te kunnen laten staan. We maken de hellingbaan langer – en daarmee flauwer – zodat het station toegankelijker wordt voor mindervalide reizigers. Ook vernieuwen we de trap.

Aan de zuidzijde van het station verwijderen we het talud om ruimte te creëren voor een nieuwe lift en een trap. Bovenin het talud worden damwandplanken van 24 meter lang ingedrukt en voorzien van groutinjectieankers. Groutankers zijn ankers gemaakt van grout, een mengsel van water en cement en hulpstoffen die het na uitharden waterdicht maken. Dit mengsel wordt via een buis met hoge druk in de grond gespoten, waarna de buis wordt teruggetrokken en het mengsel uithardt, vaak rondom een stalen staaf of een bundel voorspandraden. Als deze ankers zijn geplaatst, verwijderen we het talud en bouwen we de lift en de trap. Hierbij moet het monumentale stationsgebouw behouden worden en moeten we om bestaande kabels en leidingen heen werken.

Alle objecten, eisen(600+) en wijzigingen van het project worden beheerd volgens de laatste methodiek van Systems Engineering. Anton zal in oktober starten met de werkzaamheden, de werkzaamheden duren ongeveer 10 maanden.