Trappenhuis en installatie PBB luchthaven Zaventem voor Airbus A380

Al vele jaren wil Luchthaven Zaventem in Brussel de Airbus A380 binnenhalen. De Airbus A380 is met achthonderd zitplaatsen het grootste passagiersvliegtuig ter wereld. Door zijn omvang kon het tot nu toe niet goed landen en manoeuvreren op de nationale luchthaven van België. Het vliegtuig is bovendien een dubbeldekstoestel. De passagiers van het bovendek zitten zo hoog, dat het moeilijk is om ze behoorlijk te laten uitstappen. Dat euvel is nu verholpen.

Anton Air Support B.V. heeft in opdracht van brugleverancier CIMC Tianda Airport Support, in samenwerking met de verschillende Anton werkmaatschappijen, een Passenger Staircase Building bedacht en ontworpen. De Passenger Staircase Building verbindt de vaste bruggen (slurven) met de beweegbare passagiersbruggen naar het vliegtuig. Door middel van deze constructie, kunnen passagiers snel, veilig en eenvoudig het vliegtuig betreden en verlaten. De installatie bestaat uit twee trappenhuizen en diverse tunneldelen. Deze zijn getekend, constructief doorgerekend en vervolgens gebouwd en geïnstalleerd.

Het ontwerp en de tekeningen zijn gemaakt door Anton Constructiewerken. De berekeningen zijn verzorgd door Anton Constructie- & Adviesbureau. Anton Constructiewerken heeft na goedkeuring van de ontwerpen de diverse trappenhuizen, welke de verbinding vormt met de beweegbare bruggen en technische ruimtes, gebouwd in samenwerking met Anton Staalbouw die de staalmontage op zich heeft genomen. Het betreft zowel de productie van de staalconstructie tot en met de volledige afbouw van onder andere vloeren, wanden, daken, ramen, deuren en vliesgevels. Anton Bouw & Betontechniek ontfermde zich over de te storten vloeren van de Passenger Staircase Buildings en de Aircraft Loading Walkways. Deze heeft ze voorzien van een staalplaat betonvloer.

 

De speciaal transporten van de passagiersbruggen vanaf de Rotterdamse haven naar de luchthaven in Brussel zijn door Anton Air Support uitgevoerd. De douane inklaringen met de bijbehorende papieren was goed voorbereid, waardoor de transporten geen enkele hinder en vertragingen hebben ondervonden en daarmee op tijd op de luchthaven zijn afgeleverd. We hebben ook de installatie, zowel elektrisch als mechanisch, diverse testwerkzaamheden en de inbedrijfstelling van de passagiersbruggen, verzorgd. Door een goede samenwerking met de Chinese collega’s van CIMC Tianda, zijn de passagiersbruggen volgens planning geïnstalleerd en is de verwachting dat zij 30 maart 2018 worden opgeleverd. Anton Air Support is in dit hele project verantwoordelijk voor de coördinatie, planning en afstemming tussen alle partijen. Zo moesten er meerdere overleggen gevoerd worden over de toegangscontrole, camerabewaking, Air Conditioning, PCA (Pré Compressed Air) en de bouwkundige veranderingen in de Terminal. Het hele project verliep met name heel goed door de goede samenwerking en het snel kunnen schakelen met de andere Anton werkmaatschappijen.