Grote opknapbeurt middentunnel Utrecht CS

De afgelopen maanden is Anton Rail & Infra bezig geweest met de renovatie van de voetgangerstunnel die onder Utrecht CS loopt. Deze ruim 200 meter lange tunnel verbind de perrons met de grootste fietsenstalling ter wereld. Hier komen dagelijks 12.500 reizigers hun fiets stallen om vervolgens door de middentunnel hun weg te vervolgen naar de perrons. Er is heel veel werk verzet door de diverse werkmaatschappijen van de Anton Groep, hieronder een korte samenvatting.

De oude tunnel die in de loop der jaren door meerdere bedrijven onder handen is genomen, was er zeer slecht aan toe. Het sloopwerk van alle vloeren, wanden en plafonds werd uitgevoerd door Ca. de Groot. Bij het verwijderen van de vloertegels, stuitten we op een zeer slechte betonvloer. Deze is na het slopen in samenwerking met Anton Bouw & Betontechniek en Loos Betonvloeren hersteld. In een nacht werd met behulp van een 200 meter lange slang, beton de tunnel ingepompt.

Zoals elke tunnel heeft ook deze tunnel een pompinstallatie om regen en schoonmaakwater de tunnel uit te pompen. Anton Industrial Services heeft de gehele installatie verwijderd en vervangen voor een gloednieuw systeem. De ladders van twee pompinstallaties die alleen toegankelijk zijn via het perron d.m.v. een 6m diepe put hebben ze ook vervangen door ladders met valkooien.

Bij elke trapopgang naar het perron toe zit een betonnen rand met daarop een balustrade met leuning. Anton Constructiewerken heeft de gehele balustrade inclusief leuning verwijderd en na het boren van ruim 500 gaten, zijn de nieuwe balustrades met een totale lengte van ruim 130 meter terug geplaatst.

De verhoogde plafonds voor alle trapopgangen zijn onder handen genomen door aannemersbedrijf Hoogendijk Bouw. Ook hebben zij het kozijn voor de vitrine vervangen.

Tussen de oude staalconstructie zitten gemetselde gewelven die de spoorbak dragen. Deze bleken niet meer waterdicht. Loos Betonreparaties heeft op 30 plekken de gewelven geïnjecteerd en het probleem is hiermee opgelost.

Het team van Anton Rail & Infra heeft nog 1200 m2  nieuwe natuurstenen vloertegels, 1300 m2  natuurstenen wandtegels en 1000 m2  aluminium plafond lamellen geplaatst. Daarnaast heeft ze nog 235 LED lichtarmaturen en 2500 m bekabeling vervangen.