Vervangen spoorbrug

Harder Constructie- & Adviesbureau heeft alle constructieve detailberekeningen en alle benodigde tekeningen gemaakt voor de spoorbrug over de “Kleine Dommel”. In opdracht van ProRail heeft zusterbedrijf Anton Rail & Infra de oude looppaden vervangen die niet goed aansloten.

Harder Constructie- & Adviesbureau heeft als eerst de bestaande constructie in kaart gebracht met de 3D scanner. Deze is op meerder posities opgesteld om de constructie zo goed en nauwkeurig mogelijk in te meten. Daarna is de scan verwerkt en de overbodige ruis verwijderd.

In het 3D tekenprogramma Tekla Structures is vervolgens alles waar de nieuwe constructie raakvlakken heeft met de bestaande onderdelen gemodelleerd uit de scan. Dit betekend in principe dat de scan wordt overgetrokken zodat dit op de overzichten en werktekeningen terugkomt. Daarna is de nieuwe constructie volgens het ontwerp van ProRail gemodelleerd. De profielen zijn hierin al eerder berekend door de hoofdconstructeur zodat alles voldoet aan de eisen/normen. Harder Constructie- & Adviesbureau heeft zelf de detailberekening uitgewerkt zodat alle kritische verbindingen voldoen. Op een aantal plekken zijn de verbindingen (i.o.m. de opdrachtgevers) gewijzigd t.o.v. het ontwerp. Dit is gedaan om het in de uitvoering zo makkelijk mogelijk en bereikbaar te maken voor de monteurs.

Nadat het tekenwerk gereed was, heeft  Anton Constructiewerken de staalconstructie gefabriceerd en gemonteerd.