Renovatie monumentale perronkappen station Leeuwarden

Anton Rail & Infra heeft van ProRail opdracht ontvangen voor het renoveren van de monumentale perronkappen op station Leeuwarden. Deze perronkappen stammen uit 1891.

Het aankomende jaar worden het station en de perrons steeds in fases buiten gebruik genomen. De bestaande staalconstructies van de perronkappen worden dan gedemonteerd.

Hierna worden de perrons tijdelijk, zonder overkapping, met de tijdelijke voorzieningen weer in gebruik genomen.

Samenwerking met Harder Constructie- & Adviesbureau en Anton Bouw & Betontechniek

Na het demonteren van de perronkappen, zal de kwaliteit van de bestaande houten fundaties worden onderzocht. Op advies van Harder Constructie- & Adviesbureau, worden de fundaties dan voorzien van nieuwe betonpoeren en indien nodig ook nieuwe funderingspalen, welke gemaakt worden door Anton Bouw & Betontechniek.

Vanaf de zomer 2021 starten we met het monteren van de gerestaureerde staalconstructie van de perronkappen en het nieuwe houten dak. Het houten dak wordt gemaakt door Anton Bouw & Betontechniek, volgens de oorspronkelijke detailleringen.

Ook worden de voorzieningen op het station en de installaties vernieuwd.

In de loop van 2022 zal station Leeuwarden er weer uit zien als vroeger, maar dan voldoet het station wel aan de eisen van nu.

Status project

Afgelopen twee weken hebben wij de monumentale kapconstructie van het 2e perron op station Leeuwarden gedemonteerd (zie foto 1) . Op dit moment wordt het perron ontgraven en de kabels en leidingen omgelegd, zodat er nieuwe betonfundaties kunnen worden gemaakt.

Omdat we de grond niet kwijt kunnen op het perron zijn er containers geplaatst op het spoor waarin we de grond tijdelijk opslaan (zie foto 2).

De komende 5 weken maken we het perron gereed en voorzien we deze van tijdelijke inrichting (verlichting, omroep, camera’s, bewegwijzering etc.). Daarna geven we perron 2 weer terug aan de reizigers.

Na perron 2 zullen we dezelfde werkzaamheden uitvoeren in de vervolgfases op perron 3 en het stationsplein. Gelijktijdig inspecteren en herstellen we de bestaande monumentale staalconstructie in de fabriek. Hier zijn we voor het eerste perron al mee bezig (zie foto 3) en hier starten we binnenkort ook mee voor perron 2.

We zullen ca. 9 maanden bezig zijn met het herstel van de staalconstructie, waarna we deze weer terugplaatsen en voorzien van een nieuw dak, en de definitieve stationsinrichting aan het nieuwe dak hangen.