
In opdracht van ProRail heeft Anton Rail & Infra een centrale rol gespeeld in de restauratie van de monumentale perronkappen van station Groningen. In samenwerking met Movares en verschillende partners binnen de Anton Groep is gewerkt aan een technisch én cultuurhistorisch waardevol project, waarin historie en toekomst samenkomen. Dit project sluit naadloos aan bij waar Anton Rail & Infra in uitblinkt: complexe projecten in een dynamische spooromgeving, met strakke deadlines en hoge eisen aan samenwerking en coördinatie.
Van demontage tot herbouw
De perronkappen zijn in meerdere fasen zorgvuldig gedemonteerd vanwege hun verslechterde staat en de herontwikkeling van het stationsgebied. De constructies, bestaande uit gietijzeren kolommen, stalen spanten en karakteristieke gevelonderdelen, zijn daarbij nauwkeurig opgeslagen en geïnventariseerd.

Na de demontage is gestart met een uitgebreid onderzoek naar de staat van de historische elementen. Bestaande onderdelen zijn beoordeeld op herbruikbaarheid en ontdaan van oude verflagen. Tegelijkertijd vond de detailengineering plaats, gericht op het veilig hergebruiken van de originele constructies. Waar nodig zijn nieuwe elementen in staal, gietijzer en beton ontworpen, met behoud van de oorspronkelijke uitstraling.
Voor de nieuwe dakopbouw is gekozen voor een moderne oplossing met sandwichpanelen en duurzame dakbedekking, passend binnen de huidige eisen voor techniek en veiligheid. Deze is volledig geïntegreerd met de historische onderconstructie, waarbij het behoud van het originele aanzicht steeds centraal stond.
De bestaande staalconstructies zijn door Anton Rail & Infra met veel aandacht en vakmanschap gerestaureerd. Ook de monumentale gevels zijn meegenomen in het restauratiewerk, met als doel het historische karakter van het stationsgebouw te behouden en versterken. Aansluitend zijn alle onderdelen geconserveerd voor optimale bescherming tegen weer en tijd.

Terugplaatsing en resultaat
De herbouw van de perronkappen vindt plaats binnen zorgvuldig geplande treinvrije periodes. In een periode van slechts 30 dagen is al circa 400 meter perronkap succesvol teruggeplaatst, met een uiteindelijke totale lengte van zo’n 900 meter. De nieuwe constructie bestaat voor 90% uit originele elementen en voldoet volledig aan de moderne normen, zonder het monumentale karakter uit het oog te verliezen.
De restauratie is onderdeel van het bredere project Groningen Spoorzone, waarin station en infrastructuur worden gemoderniseerd met oog voor historie, comfort en functionaliteit.
Samenwerkingspartners
Opdrachtgever: ProRail
Ingenieursbureau: Movares
In samenwerking met: Anton Constructiewerken, Hoogendijk Bouw, Harder Constructie- & Adviesbureau, Anton Industrial Services en Spanberg Wapening.